JOM IKUT!

Mar 1, 2015

Minggu Ujian


Ya. Minggu ini minggu ujian di sekolah anak-anak saya. Untuk Zarif, ujian bermula esok (Isnin). Abil pula di kelas pendidikan khas, tiada ujian. *lega*

Sebelum ujian, haruslah ulangkaji serba sikit kann? Memang last minute, tapi takpelah, baru darjah tiga pun. Yang penting enjoy belajar dan pergi sekolah.  InsyaAllah boleh 'score' exam.

Bila Zarif ulangkaji, Abil pun belajar juga.  Selalu juga saya bagi latihan yang sama. Kadang-kadang, saya bagi soalan lain, ikut pada tahap latihan, mood dan kemampuan Abil.

Baca: Bila tenang, bila moody , Tips Belajar Berkesan

Ok. Entri saya cukup setakat ini, nak sarung uniform cikgu bedah pulak ;p

**psst, macamana Ahad anda? Ok? :)

Children learn more from what you are than what you teach. (google)


Info Makan Angin




Hari ni, sambil 'mengopi' pagi-pagi, saya 'layan' slot kembara dalam Berita Harian Ahad. Nampaknya, mode cuti-cuti Malaysia dah 'on'. hehe

Ada artikel tentang Pulau Duyong, Terengganu. Ada juga info tentang negeri Kedah.  Antara yang dikongsi, tempat-tempat menarik di Kedah; Kubu perang Tanjung Dawai, Lembah Bujang, 'Kota Paris', pusat rekreasi Air Panas Ulu Legong, Dataran Balai Seni dan banyak lagi.  


10 Tarikan di Malaysia? Yang tersenarai; Pulau Langkawi, Taman Negara, Kuala Lumpur, Pulau Perhentian, Gunung Kinabalu, Pulau Pinang, Sungai Kinabatangan di Sabah, Pulau Sipadan, Cameron Highlands, Kota Bharu, Kuala Terengganu dan Kuantan.

 


Merancang percutian, ada yang suka plan awal-awal, ada pula yang suka 'ad hoc'. Yang pastinya, kalau nak bercuti, eloklah merancang awal, lebih tenang dan mudah membuat sebarang urusan tempahan hotel dan sebagainya. Elakkan merancang 'last minute'.  Nanti peningg. hehe

Cuti sekolah lebih kurang dua minggu lagi.  Kami dah ada 'destinasi'. Hadiah harijadi untuk Abil. Ke mana? Di mana? (Hint: Abil suka slide air). Tempat yang kami tuju ada tersenarai dalam artikel 10 tarikan di Malaysia. Bukan tepi pantai, pulau atau sungai, tapi ada air. hehe

Dah pergi nanti, pasti saya kongsikan insyaAllah. Harap segala perancangan dimudahkan dan seisi keluarga sihat-sihat sentiasa. Saya doakan yang sama untuk anda :)

Bersyukurlah untuk hari ini. Another day, another blessing!

Feb 28, 2015

Risau

Semalam. Rutin Jumaat, melawat kak Dina di asrama.

Kebetulan, waktu kami sampai, kak Dina baru bangun dari tidur.  Sepatah ditanya, sepatah dijawab. Kalau tak kerana dia masih 'mamai' atau mengantuk, biasanya dialah 'champion' bercerita. Dari satu kisah ke satu kisah. Tak sempat orang lain mencelah. 

Kami makan bersama, lebih kurang jam 3 petang. Late lunch. Sambil makan, masing-masing agak letih dan kurang selesa bersembang di bawah gazebo di tepi padang sekolah. Panas berdenting!

Bagaimanapun, sempat kak Dina mengadu sakit tekak dan terasa 'tak sedap badan'. Suaranya serak. Berkali-kali saya pesan supaya sentiasa minum air kosong, mandi dan jangan lupa makan vitamin yang sudah dibekalkan.

"Esok ada merentas desa.." katanya.
"Kalau tak larat, jalan je tau. Make sure makan pagi esok sebelum berlari tu." pesan saya.

Pagi tadi, saya beritahu encik suami, "..entah apa cerita Dina merentas desa.."

"Dia ada sms?"

"Belum lagi.." saya menjawab sambil jari terus menaip dan menghantar sms pada kak Dina.

"ok je" katanya. Alhamdulillah.

Biasanya kalau ditanya, memang itu jawapannya. Mungkin tak nak saya risau. Tapi hati ni tetap risau. Cuma, saya tahu saya tetap kena positifkan diri. Fikir yang baik-baik, doa yang baik-baik. InsyaAllah ok la tu :)

Hari ni, asyik tengok kalendar aje. Sambil koyak helaian bulan Februari, mata dok renung dan tenung tarikh cuti sekolah. Lebih kurang dua minggu lagi.

Dua. minggu. saja. lagi! #sindrommakmak

S.a.b.a.r  *sambil renung dan tenung kalendar lagi dan lagi ;p*


A mother's treasure is her daughter. (Catherine Pulsifer)


Nak Cari, Beli dan Baca!


Dah dua, tiga kali 'terserempak' dengan buku ini secara online.
Allah bagi sign agaknya, suruh pi beli :)

Jalan-jalan hari Sabtu ke kedai buku, ok gak kan?
Jom.


You can't buy happiness but you can buy books and that's kind of the same thing. (from google)



Berjimba di Meeraland

Meeraland. Indoor playground.
Lokasi: Tesco JB.


Saya bawa anak-anak 'berjimba' di sini beberapa hari lepas.
Harga tiket masuk: RM10/seorang untuk dua jam.

Oklah. Not bad.
Di sini, hanya 3 benda yang hero berdua saya ni suka sangat, trampoline dan inflatables yang ada slide tinggi dan 'tembok' tinggi.






Mereka main lebih kurang sejam. Memang sakan ber-exercise.
Habis je bermain, baru mengeluh "penat...haus..nak air..".
Berpeluh-peluh.
Selagi tak panggil balik, tak kenal penat. Tak ingat haus.

Lain kali boleh datang lagi :)

Selamat 'berjimba' hari Sabtu. Senyum selalu!

Children need the freedom and time to play.
Play is not a luxury. Play is a necessity.
(Kay Redfield Jamison)


Anda mungkin juga meminati: