Dec 18, 2014

Rezeki Jumaat

Pakcik makcik, kakak-kakak, adik, abang;

Saya nak berkongsi rasa gembira..

Esok insyaAllah anak-anak kucing comel ini, akan dihantar ke rumah tuan baru mereka. Alhamdulillah, Allah makbulkan doa saya setelah beberapa minggu saya menahan rasa sedih dan simpati pada anak-anak kucing jalanan ini (gambar bawah). Pak mertua saya dan kadangkala saya sendiri, beri mereka makan. Mereka berteduh di atas kotak sampah di belakang restoren.  Berpanas dan berhujan sehari-hari.  Daripada sejumlah 5 ekor, akhirnya tinggal 4. Entah apa nasib yang seekor lagi.

Saya tak mampu nak bawa balik ke rumah kerana kuota anak bulus di rumah sudah lebih dari cukup, 8 ekor semuanya. Selain itu, saya perlu hormat permintaan ahli keluarga yang lain (walaupun dengan hati yang berat).


Mencari dan menyerahkan kucing-kucing jalanan ke rumah baru dan tuan baru, bukanlah satu perkara mudah.  Kadang-kadang, ada yang menawarkan diri. Selalunya, ramai yang tak berani.

Saya faham. Banyak faktor yang perlu dipertimbangkan sebelum membela atau mengambil kucing-kucing jalanan ini.  Apa pun, saya percaya pada rezeki Allah. Niat yang baik, insyaAllah akan dipermudahkan. Bagaimanapun, ada masanya timbul juga rasa takut dan was-was setiap kali saya berusaha menyelamat dan mencari 'keluarga' baru untuk kucing-kucing jalanan.  Saya hanya mampu berdoa dan berdoa.

Setiap kali menyerahkan kucing jalanan yang saya bantu kepada tuan baru mereka, saya pastikan saya memilih calon yang betul.  Memang setiap mereka yang berminat akan 'ditapis' dan di-interview sewajarnya. hehe *mengalahkan nak pilih calon menantu haha*

Setakat ini, Allah jumpakan saya dengan calon yang sesuai. Alhamdulillah...Allahuakbar.

Tak ada perkara mudah dalam dunia ni. Nak buat baik pun, banyak cabarannya. Pernah juga kucing yang saya serahkan pada adopter, dipulangkan semula. Bila kucing jalanan yang diselamatkan tidak ada yang sanggup membela, rumah sayalah rumah baru mereka. Sejumlah 8 ekor (yang saya kutip) ini pun dah macam-macam ragam, karenah dan masalah yang timbul.  Saya kagum dengan rescuer tegar haiwan jalanan yang sanggup berkorban apa saja.

Bak kata Ustaz Pahrol Mohamad Juoi,  daripada bersusah-susah membuat kejahatan, lebih baik bersusah-susah membuat kebaikan kerana walaupun susah berbuat baik, Allah naikkan darjat kita. Sebaliknya kalau bersusah-susah berbuat jahat, orang tak suka, Allah lagi murka. 

Mudah-mudahan urusan kali ini berjalan lancar sebagaimana yang dirancang.  Semoga berbahagia comel-comelku.

Salam Jumaat. Jom Al-Kahfi :)

#pesanankhidmatmasyarakat
#janganbuangkucingdipasar
#janganbuangkucingdikedaimakan
#marahtuankucingjanganbuangkucing
#kembirilebihbaik
#kembiriuntukkemaslahatanummah



Ibu Bapa Bijak, Anak Hebat



Sekadar berkongsi info dari buku yang saya baca malam tadi. Tulisan oleh encik Zaid Mohamad. Bagus buku ni :)

Kasih Sayang Tanpa Syarat (sedikit ringkasan dari Bab 1, halaman 36).

Dua aspek berkasih sayang tanpa syarat.

Pertama, membanding-bandingkan prestasi anak-anak dengan diri mereka sendiri, bukannya orang lain.

Saya fikir, kita sebagai ibubapa cenderung membandingkan anak-anak dengan orang lain, bukan diri mereka sendiri. Bak kata penulis, ia tidak adil untuk anak-anak. Bayangkan apabila kita sendiri dibandingkan dengan orang lain, sudah tentu ia memedihkan, menyakitkan hati dan menimbulkan kemarahan dan kebencian. Anak-anak tidak terkecuali.

Menurut ZM, jika perlu membuat perbandingan, bandingkan pencapaian terkini anak-anak dengan pencapaian mereka yang lalu.  Bukan saja ia perbandingan yang adil, malah ia boleh memberi motivasi untuk mereka melakukan yang lebih baik lagi.

Kedua, mengiktiraf, menerima, menghormati dan memasukkan segala kekuatan dan kelemahan anak-anak dalam membuat pelan tindakan bersama anda.

Melibatkan anak-anak dalam membuat perancangan keluarga secara tidak langsung boleh memupuk semangat kerjasama di kalangan ahli keluarga. Anak-anak juga akan rasa lebih dihargai.

Ok. InsyaAllah nanti saya berkongsi lagi :)


dari facebook




Dec 17, 2014

Koleksi Peribadi



Saya kongsikan dua buah buku (berkaitan autisme) berbahasa melayu.

(atas) Aku Bersyukur Anakku Autisme
(bawah) Genius Dari Syurga


Pengisian kedua-dua buku ini sangat menarik kerana ia ditulis daripada perspektif seorang Muslim. Yang ada anak autisme 'wajib' baca, yang tiada anak autisme pun bagus juga baca. Tambah ilmu, tambah kefahaman, tingkatkan kesedaran, insyaAllah.

Susah nak jumpa buku-buku genre sebegini. Buku berkaitan autisme kebanyakannya berbahasa inggeris (ada beberapa buah di dalam koleksi saya, ada juga yang dipinjam/dibaca daripada kawan-kawan seangkatan),

InsyaAllah bila ada kelapangan nanti, saya kongsi review untuk kedua-dua buku di atas ya :)

Sekarang, harus bersiap untuk menghantar Abil ke kelas terapi mingguannya.

Alhamdulillah untuk Rabu yang tenang lagi menyenangkan.

Jumpa lagi *melambai* :)


Program Untuk Surirumah


Dah lama saya nak kongsikan tentang program H.E.A.R.T.S yang saya sertai baru-baru ini.  Tapi, nantilah ya. Panjanggg ceritanya. hehe

HEARTS? Housewives Enhancement And Reactivate Talent

Kalau tak silap saya, program HEARTS ini mula dilancarkan pada tahun 2013.

Tunggu ya, ada masa nanti saya bagi full story insyaAllah.

Sementara itu, boleh baca pengalaman seorang blogger  tentang program HEARTS di SINI.

I have become a housewife and there is no better job. -Celine Dion

Wassalam :)


Anda mungkin juga meminati: