Jan 25, 2015

Oh! Kek Pisang

Saya ni spesis amatur bab masak-memasak (terutamanya, baking). Pagi tadi bila mak mertua hulurkan pisang pada saya, "Nah, syida selalu buat cokodok..." Entah mimpi apa agaknya malam tadi, tetiba saya terasa nak buat kek pisang. haha

Sebut pasal cokodok, dah selalu sangat saya buat, anak-anak pun sampai dah naik jemu agaknya. Sejak kebelakangan ni, cokodok saya tak berapa nak laku huhu.

Berbalik pada cerita kek pisang, bila saya google resepi, resepi dari Azie Kitchen menarik perhatian saya.   Saya ikut satu persatu resepi dan arahan cara membuat kek pisang, seperti yang dikongsi oleh Puan Azie, kecuali satu. Beliau gunakan pisang emas, saya guna pisang berangan (kot?!) *haaa...tengokla tu, nama pisang pun tak pass haha*

Bahan-Bahan:

3-4 biji pisang (dilecek)
1 cawan gula kastor
1 cawan minyak jagung
4 biji telur gred A (saya guna gred B)

Diayak:
1 1/2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder

Bahan lain:
1 sudu besar jus limau nipis (tak letak)
1 sudu kecil esen vanilla



Cara-cara:

Panaskan oven pada suhu 170C.
Lengser mentega pada loyang. Ketepikan.

Putar gula, telur dan minyak dalam anggaran 3-5min atau sehingga putih. 
Masukkan pisang dan kacau rata.

Masukkan pula tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit. Kacau sebati dengan spatula.

Masukkan esen vanilla, jus limau (jika ada) dan gaul rata.
Tuang dalam loyang dan bakar selama 40-50 minit atau sehingga masak.

Saranan oleh Puan Azie; apabila permukaan atas telah perang, kurangkan suhu oven ke 150C.

....dan inilah hasil kek pisang saya.

*malu nak tunjuk dalam loyang. Kongsi gambar yang atas pinggan sudahlaa.. haha*




Bak kata Puan Azie, 
" kek pisang ini memang sedap, memang lembab dan secukup rasa kemanisannya." 
Saya sangat setuju! :)

Siapa lagi yang bersetuju dengan saya? Semestinya hero saya, si Zarif.
Habis sebekas kek pisang dimakannya sebelum ke sekolah agama.

"Ma buat sendiri ke ni?" "Eh, ye lahh."
"Sedaplah!" "Alhamdulillah"

Bila kena puji, rasa macam dapat duit hehe.



Anda suka kek pisang? atau tercari-cari resepi kek pisang yang sedap dan mudah?
Cubalah resepi ni :)

Tempoh penyediaan (termasuk masa membakar kek): lebih kurang sejam setengah.

Jumpa lagi!

Jan 24, 2015

Solat Subuh Gajah?!

imej: islamituindah.my


Solat Subuh. Saya tak nafikan, ia antara solat yang paling berat untuk ditunaikan. Selalu juga saya kalah, bangun subuh, tapi solat 'subuh gajah'.

Beberapa tahun kebelakangan ni, tanpa saya sedar, Allah beri kemudahan untuk saya bangun Subuh. Tabiat 'subuh gajah' masih ada, tapi dah tak sekerap dulu. hehe

Kucing. Saya bela kucing sejak lebih kurang 4 tahun yang lepas. Sejak dari membela Betty (Betty pun dah tiada sekarang), sehinggalah kepada 8 ekor anak bulus yang saya ada sekarang, memang merekalah antara 'alarm' subuh saya.

Semasa kucing saya baru ada seekor dua, mereka tidur dalam bilik, samada bersama saya atau anak-anak.  Masuk saja waktu subuh, memang mereka akan terus menerus berusaha mengejutkan saya bangun, sebab mereka nak makan! haha

Digigit atau dijilat di kaki, tangan, badan, bunyi mengiau non-stop, kadangkala mereka tunggu di tepi muka saya dan purring (bernafas dengan kuat), pernah juga masuk bawah selimut. Memang 'ajaib'lah kalau kita tak bangun, sebab tak boleh nak tidur dibuatnya dengan 'gangguan-gangguan' ni.

Sekarang ini, sejak dah ada 8 ekor kucing (semuanya baka kucing jalanan dan sudah dikembirikan), bilik tidur adalah kawasan larangan.  Kalau dibenarkan masuk, jawabnya tuan kucing tidur atas lantai. haha

Pintu bilik ditutup. Tapi bila Subuh, mereka akan mengiau dari luar, kadang-kadang dengar bunyi pintu dicakar, adakalanya mereka 'bergurau' dan bercekau sesama sendiri semasa menunggu beramai-ramai di luar bilik.  Dah lapar, macam-macamlah ragamnya.  Memang semua setia menunggu sehingga saya keluar dari bilik. Bagus betul :)

Kucing punya pasal, bingkas juga saya bangun. Solat Subuh, kemudian uruskan breakfast mereka.

Anak autisme saya, Nabil. Semang dulu, kini dan selamanya, Abil sangat senang bangun subuh. Kalau dia tidur awal (seawal jam 9 malam), biasanya dia bangkit sebelum azan subuh dilaungkan. Kalau dia tidur sekitar jam 10 malam, dia akan bangun sekitar jam 6 pagi.  Kalau dia tidur lewat sekalipun (jarang-jarang berlaku sejak dia bersekolah), dia akan bangun jam 5-6pagi juga. Tak kiralah hari bersekolah ke, hujung minggu ke, cuti umum ke, cuti sekolah ke, tetap bangun awal. Alhamdulillah

Abil bangun, tanpa bantuan alarm clock dan sebagainya. Walaupun kami setting alarm pada handphone, dia bangun sebelum ianya berbunyi. Dialah alarm clock! Tak kira di mana saja, di rumah sendiri, di rumah atuk, semasa pergi bercuti, everywhere. (Baca: Sekecil-kecil Nikmat) Tak tahulah kalau pergi oversea (zon masa yang berlainan) apa pulak situasinya kann, belum pernah cuba hehe.

Apapun, syukur ada kedua-dua 'kemudahan' untuk bangun subuh ini. Lebih mudah untuk bangkit pagi, lebih senang untuk istiqamah. insyaAllah 


Apa cerita subuh anda? Meh la kongsi :)


"Tiada solat yang dirasakan berat oleh orang munafik, kecuali solat Subuh dan Isyak.Sekiranya mereka mengetahui besarnya pahala yang ada pada keduanya, pasti mereka akan mendirikannya walaupun sambil merangkak." hadis riwayat Bukhari & Muslim.




Salam Sabtu!

Jan 23, 2015

Selamat Hari Jumaat

Haa...tengoklah imej tu, spesis tak nak guna visual dari google hari ni, haruss lah snap gambar sendiri hehe. Kejap je dah Rabiulakhir. Januari pun hampir ke penghujung. Oh pantasnya masa.

Menu sarapan pagi ini; Bihun Goreng, Teh 'O' panas, karipap dan donut. Jangan ditanya siapa yang masak? Yang pastinya, bukan air tangan saya hehe.

Sebelum menu di atas dihidangkan, seperti biasa saya tanya dulu pada Abil (walaupun selalunya saya dah tau pilihan seleranya), saja nak galakkan Abil bercakap dan berkomunikasi (fyi, individu autisme, walaupun ada kemampuan verbal, sangat 'berat mulut').

Saya: Abil nak makan apa, nasi lemak ke bihun goreng?
Abil: (Diam)

Selepas lebih kurang 15saat, saya tanya semula..


Saya: Abil nak makan apa, bihun goreng ke... (pause sekejap)..nasi lemak?
Abil: Maggi!

hahahahahaha jawapan yang sangat TAK dijangka (padan muka maknya ;p)

Ini semua akibat ternampak saya dan suami makan Mamee chef beberapa hari lepas. Oleh kerana dah 'kantoi' dan dia sibuk mahu rasa, kami beri Abil 'menjamah' sedikit.

Dah pandai mintak Maggi pulakk. Adehh...

Of course lah saya tak ikut permintaannya kan? hehe

Saya; Abil makan bihun goreng jelah ye? Boleh? ke nak nasi lemak?
Abil: Nak mee...bihun!

ok! dan kami terus breakfast bersama-sama. Alhamdulillah :)

Moralnya, lepas ni kalau nak makan maggi, kena lebih 'bersembunyi' daripada biasa haha. Lebih baik lagi, tak makan maggi langsung, kan? (Oh mampukah?)

Bihun goreng. Nasi lemak. Teh 'O'. Karipap. Donut. Rezeki.
Anak autisme yang mengalah, patuh dan akur, walaupun tak dapat makan maggi. Rezki juga!

Sekian, enjoyyy your Jumaat!

Al-Kahfi jom :)



Jan 22, 2015

Siaran Hari Khamis


sumber: google


Buat julung-julung kalinya bersiaran dari luar, biasanya saya hanya blogging di rumah. Hari ni, mode gigih mengangkut lappy dan curi masa untuk menulis satu entri, sementara anak bujang saya berterapi di pusat intervensi-nya.

Saya hanya ada lebih kurang 25minit sebelum beredar. Here goes.....

Tiga perkara untuk saya syukuri hari ini;



  • Alhamdulillah lengkap 5 hari persekolahan minggu ini, Ahad-Khamis.  Esok dan lusa, masa untuk berehat.
  • Saya lihat seorang pembantu restoren memberi makan seekor kucing jalanan di depan sebuah restoren (tempat saya bersarapan dengan suami selepas menghantar anak-anak ke sekolah). Baru saja terlintas niat dalam hati untuk beri kucing tersebut makan sebelum saya meninggalkan restoren itu, Tak lama kemudian, saya lihat beliau bawa sebekas nasi serta ikan dan dihulurkan kepada kucing itu di luar. Allah beri peluang saya melihat kebaikan orang lain. Allah makbulkan juga doa saya supaya kucing itu diberi rezki makanan. Syukur :)
  • Rezki masa untuk update blog hari ini dan nikmat kesihatan yang Allah beri untuk saya menjalankan tugasan saya setiap hari.  Thank you Allah!
"Ya Allah, jadikanlah kami di kalangan hamba-Mu yang sentiasa bersyukur."

I am thankful everyday, insyaAllah :)


Anda mungkin juga meminati: