Nov 23, 2013

Dah seminggu cuti

Kejap je dah seminggu.
Kadang-kadang bosan. Ada masa rasa seronok. Sesekali rasa stres. Selalu juga rasa relaks.
Apa pun, cabaran paling utama semasa cuti ialah menyediakan aktiviti untuk anak-anak.

"Boring la ma..."
Hmm..bertubi-tubi saya diasak dengan skrip Zarif dan kak Dina ni.
Kalau Abil boleh bercakap sebagaimana budak berdua ni, confirm keluar skrip yang sama.

Ok. Saya beli scratch paper dari kedai kegemaran saya, Mr DIY.
Kalau ke Mr DIY, silalah jaga poket anda baik-baik.
Macam-macam ada kat sini. Semua menarik. Silap haribulan, $$$ keluar macam air. haha




Berbalik kisah scratch paper, sebelum ni pernah juga beli. Tapi versi lain sikit.
Baca kat --->SINI.



Sebungkus harganya RM2.90 (kalau tak silap saya).
Ada 4 keping scratch paper dalam setiap paket dan sebatang kayu (ala-ala pensel untuk menggores).



Bab kreativiti bukan 'makanan' Abil.
Melukis hanya apabila dipaksa. Juga perlu dibantu untuk berfikir apa yang patut dilukis.
Hasilnya seperti di atas. Lukisan yang agak 'tipikal'.
Rumah. Kereta. Awan. Matahari. Pokok. Bunga. Orang lidi.
Guided but not bad at all.

Saya puji Abil kerana bekerjasama dengan baik.
Sebetulnya, saya sendiri tak mampu nak menggores sebab rasa ngilu yang teramat.
Masalah sensori-kah? hehe



Kak Dina punya :)


Lukisan comel adik Zarif :)


Disuruh melukis sendiri, dia perlu dibantu.
Kemudian, saya sengaja minta dia meniru gambar dari buku.


Hasilnya. Boleh tahan :)
Selepas disuruh meniru gambar dari buku, 'bunga-bunga' tantrum sudah kelihatan.
Makanya, saya beri peluang Abil berhenti dulu sementara kakak dan adik terus melukis sesuka hati.


Anda bagaimana? Best ke cuti?
Sekian.
Salam hujung minggu :)


2 comments:

Amri dan Aishah said...

bukan tahap 'boleh tahan' lukisan abil tu, perfect tu...macam mamanya yg lukis pl.. ada bakat yg terpendam..Barakallahu fiikum

syida said...

Alhamdulillah..kalau 'dipaksa' melukis mmg Abil boleh. Tapi tak spt sesetgh anak autisme yg mmg naturally suka & berbakat melukis, Abil setakat ni nampaknya kurang berminat.

Cuma, kalau diasah & diberi pendedahan, mungkin ada potensi di situ (wallahualam) :)

Anda mungkin juga meminati: